Creating the fossils exposition of the IFSULDEMINAS Natural History Museum, Campus Inconfidentes

Autores

  • Gabriel Teofilo-Guedes Unicamp
  • Márcio Luiz da Silva
  • Fernanda Aparecida Leonardi
  • Marcos Magalhães de Souza

DOI:

https://doi.org/10.18406/2316-1817v14n120221679

Palavras-chave:

Paleontological curation. paleontological techniques. scientific diffusion. non-formal education.

Resumo

Paleontology is an attractive science field, whose study object, the fossils, possesses a high potential to get the public attention. Fossils curation, on its turn, requires a detailed technical process, since its collection at the field. Federal Institute of Education, Science and Technology of South of Minas Gerais – IFSULDEMINAS, Campus Inconfidentes participated in an educational field trip in november 2016, for collecting fossils, developed by the Federal University of Rio de Janeiro, receiving the donation of around 60 specimens. Then, considering the urgency of a curatorial procedure for the safeguard of such material, we carried out this study aiming to create the fossils exposition of the IFSULDEMINAS Natural History Museum, Inconfidentes municipality, SE Minas Gerais state, Brazil. For that purpose, we have been preparing the fossils, from 2018 july to now, with adapted tools such as those used by dentists, removing the overarching rock matrix from the specimens with adapted tools, attributed them tomb numbers and exposed them in the Natural History Museum, with informative textual and graphic material. Over 40 specimens were prepared, cataloged and exposed so far, and the exposition is already receiving visitors. In future actions, we intend to implement technologies which will improve both the teaching-learning process and specimens safeguard.

Referências

ALMEIDA, L.F.; ZUCON, M.H.; SOUZA, J.F. REIS, V.S.; VIEIRA, F.S. Ensino de Paleontologia: uma abordagem não-formal no Laboratório de Paleontologia da Universidade Federal de Sergipe. Terrae Didatica, 10: 14-21. 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/td.v10i1.8637384

ARAI, M.; COIMBRA, J.C. Análise paleoecológica do registro das primeiras ingressões marinhas na Formação Santana (Cretáceo Inferior da Chapada do Araripe). In: Atas do I Simpósio Sobre a Bacia do Araripe e Bacias Interiores do Nordeste, 225–239. 1990.

ARAI, M. Revisão estratigráfica do Cretáceo Inferior das bacias interiores do Nordeste do Brasil. Revista Geociências, 25(1): 7-15. 2006.

ASSINE, M.L. Análise estratigráfica da Bacia do Araripe, Nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Geociências, 22(3): 289-300. 1992.

ASSINE, M.L. Araripe Basin. Boletim de Geociências, 15(2): 371-389. 2007.

BARLING, N.; MARTILL, D.M.; HEADS, S.W.; GALLIEN, F. High fidelity preservation of fossil insects from the Crato Formation (Lower Cretaceous) of Brazil. Cretaceous Research, 1-18. 2014. doi: https://doi.org/10.1016/j.cretres.2014.05.007

BARRETO, A.M.F.; BRILHA, J.B.R.; DUQUE, R.R.C.; PRADO, L.C.; PEREIRA, P.A.; ARARIPE, R.C.; CARVALHO, A.R.A.; GHILARDI, A.M. A criação de museus como estratégia para preservação do patrimônio fossilífero da Bacia Sedimentar do Araripe. Anuário do Instituto de Geociências, 39(2): 36–42. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.11137/2016_2_36_42

BATISTA, M.E.P.; SALES, A.M.F.; PINHEIRO, A.P.; BARROS, O.A. Tafonomia de moluscos do Sítio Barreiros, município de Moreilândia, PE, Bacia do Araripe. Estudos Geológicos, 25(2): 53–60. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.18190/1980-8208/estudosgeologicos.v25n2p53-60

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília: MEC /SEF, 138p. 1998.

BRASIL. Orientações educacionais aos parâmetros curriculares nacionais (PCN+). Ciências humanas e suas tecnologias. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília: MEC, 140p. 2006.

BOOS, A.D.S.; VEGA, C.S. Paleofauna de vertebrados registrada na Formação Santana (Cretáceo), Bacia do Araripe, Nordeste do Brasil. Acta. Biol. Par., 40: 119–127. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/abpr.v40i(1-4).25211

BRUNO, A.P.S.; HESSEL, M.H. Registros paleontológicos do Cretáceo marinho da Bacia do Araripe. Estudos Geológicos, 16(1): 30–49. 2006.

BULLMAN, O.M.B. Note on Palaeospondylus gunni Traquair. Ann. Mag. Nat. Hist., 10: 179-190. 1931.

CARVALHO, I.S.; MELO, J.H.G. Bacias interiores do Nordeste. p. 502–509. In: HASUI, Y.; CARNEIRO, C.D.R.; ALMEIDA, F.F.M. & BARTORELLI, A.(org.). Geologia do Brasil. Beca. 2012.

CARVALHO, I.S. Curadoria Paleontológica. p. 373–386. In: CARVALHO, I.S. (ed.). Paleontologia: conceitos e métodos. Interciência. 2010.

CARVALHO, M.S.S. & Santos, M.E.C.M. Histórico das pesquisas paleontológicas na Bacia do Araripe, Nordeste do Brasil. Anuário do Instituto de Geociências, 28(1): 15-34. 2005.

COSTA, E.P. Princípios básicos da museologia. Curitiba: Coordenação do Sistema Estadual de Museus / Secretaria de Estado da Cultura, 100p. 2006.

GREEN, O.R. A manual of practical laboratory and field techniques in palaeobiology. Department of Earth Sciences, University of Oxford, United Kingdom. 546p. 2001.

KELLNER, A.W.A. Do campo ao laboratório: a viagem de um fóssil. In: SOARES, M.B. (org.). A Paleontologia na sala de aula. 714p. 2015. Available at: https://www.paleontologianasaladeaula.com/

KREMNITZ, C.; SANFORD, S. Care of fossil, mineral and rock collections. Linking natural science collections in Wales, 3p. 2015.

LEAL, M.E.C.; BRITO, P.M. Técnicas de Preparação Química para Vertebrados Fósseis p. 43-50 In: CARVALHO, I.S. (ed.) Paleontologia. Editora Interciência. 2010.

LIMA, F.J.; GALLO, V.; MARINHO, M.M.; BANTIM, R.A.; SARAIVA, A.A.F.; SAYÃO, J.M. A contribuição da paleontóloga Lélia Duarte para a coleção de vegetais fósseis do Departamento de Biologia da UERJ. Cad. Cult. Ciênc., 14(2): 44–53. 2015. DOI: 10.14295/cad.cult.cienc.v14i2.1053

MELLO, F.T.; MELLO, L.H.C.; TORELLO, M.B.F. A paleontologia na educação infantil: alfabetizando e construindo o conhecimento. Ciência & Educação, 11(3): 395-410. 2005. doi: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000300005

NIZER, M.W.; WEINSCHÜTZ, L.C. Coleta e preparação de exemplares fósseis de Caiuajara dobruskii do Cretáceo da bacia sedimentar do Paraná. Ci. Biol. Saúde, 20(2): 131–134. 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/publicatio%20uepg.v20i2.6687

PADILLA, C.B.; PARRA, M.L. Acid preparation of fossils using sulfamic acid, a weak organic acid, and its advantages over acetic and formic acid preparation. Fundación Colombiana de Geobiología. Non published document. s.d.

PORTELA, H.A.; ANTONIO, L.; DINO, R.; GARCIA, M.J. Caracterização palinoflorística e paleoambiental da Formação Santana (Cretáceo Inferior), Poço 4-BO-1-PE, Bacia do Araripe, nordeste do Brasil. Revista Brasileira de Paleontologia, 17(3): 363–372. 2014. DOI: 10.4072/rbp.2014.3.07

SANTOS, C.A.; SANTOS, M.F.A.; FONSECA, V.M.M.; DUTRA, T.L.; CORRÊA, G.R. Uso do MS ACCESS como aplicativo para base de dados no gerenciamento de coleções: estudo de caso em museus de paleontologia. Gaea – Journal of Geoscience, 9(1): 47–54. 2016. DOI: https://doi.org/10.4013/gaea.2016.91.04

SILVA, H.P.;SILVA, J.P.; KELLNER,A.W.A. Vertebrados fósseis: do laboratório para a pesquisa e exposição. 714 p. In: SOARES, M. B. (org.). A paleontologia na sala de aula. 2015. Available at: https://www.paleontologianasaladeaula.com/

SOCIEDADE DE HISTÓRIA NATURAL. Preparação de fósseis. Torres Vedras, Portugal. 2019. Available: <https://www.shn.pt/lab/Prepara%C3%A7%C3%A3o-de-F%C3%B3sseis>. Access: 15 fev. 2019.

STEEN, M.C. The british museum collection of amphibia from the middle coal measures of Linton, Ohio. 1931. Proc. Zool. Soc., p. 849-891.

TEIXEIRA, W.;TOLEDO, W.; FAIRCHILD, T.; TAIOLI, F. Decifrando a Terra. São Paulo: Nacional Brasil. 623p. 2009.

TOOMBS, H.A.; RIXON, A.E. The use of acetic acid in the development of vertebrate fossils preparation. Mus. Jour., 48: 54-55. 1948. DOI: 10.1111/j.2151-6952.1959.tb00514.x

TOOMBS, H.A.; RIXON, A.E. The use of acids in the preparation of vertebrate fossils. Department of Paleontology, British Museum (Natural History), p. 304-312. 1959.

TRIPLEHORN, D.M.;BOHOR, B.F.; BETTERTON, W.J. Chemical disagreggation of kaolinitic claystones (tonsteins and flint clays). Clays and Clay Minerals, 50(6): 766-770. 2002.

VASCONCELOS, A.G.;SANTOS, L.V.; KRAEMER, B.M. Preparação físico-química de esqueleto submerso encontrado na Caverna Poço Azul, Bahia. Terrae Didatica, 12(3): 163-171. 2016. DOI: https://doi.org/10.20396/td.v12i3.8647894

WALEWSKI, A. Importância museológica na educação ambiental em escolas: estudo de caso. Estud. Biol, 29: 347–351. 2007. DOI: https://doi.org/10.7213/reb.v29i68/69.22791

Publicado

06-09-2022

Como Citar

Teofilo-Guedes, G., da Silva, M. L., Leonardi, F. A., & de Souza, M. M. (2022). Creating the fossils exposition of the IFSULDEMINAS Natural History Museum, Campus Inconfidentes. Revista Agrogeoambiental, 14(1), e20221679. https://doi.org/10.18406/2316-1817v14n120221679